Від ідеї до власного прибуткового бізнесу непростий шлях. Але подолати його може кожен. Українське законодавство пропонує підприємцям різні організаційно-правові форми. Найчастіше реєструють ТОВ та ФОП – ці всі різновиди найкраще підходять для бізнесу. Для того, щоб бізнес максимально ефективно функціонував, необхідно вибрати сприятливу систему оподаткування для нього.
Так що ж обрати: ФОП або ТОВ?
Це питання, з яким стикається практично кожен новий підприємець. Питання, яке вимагає розуміння фінансових цілей бізнесу, аналізу поточної ситуації і перспектив нової організації бізнесу. Про плюси і мінуси кожного з варіантів ви дізнаєтеся нижче.
Порівняємо переваги і недоліки кожної структури за їх метою в бізнесі:
Обираємо ФОП для ІТ
Легалізація діяльності, можливість працювати за безготівковим розрахунком з клієнтами, швидке проведення готівки на подальші витрати.
Оптимальний варіант за таких умов в 2021 році:
- якщо ви працюєте самостійно або у вас не більше 10 осіб найманих працівників;
- обсяг доходу протягом року не вище 5 400 000 грн – 2 група єдиного податку
- обсяг доходу протягом року не вище 7 200 000 грн. – 3 група єдиного податку, або загальна система оподаткування.
- розрахунки з контрагентами, партнерами, працівниками ведуться за готівковий розрахунок;
- якщо Вашому клієнту потрібен ПДВ – не проблема;
- якщо Ваш бізнес тільки набирає обертів і завдання не ускладнювати собі життя.
Переваги ФОП:
- гроші на витрати просто знімаєте з рахунку і звітувати щодо них не потрібно, якщо звичайно це не в інтересах Вашої бухгалтерії (а це потрібно, якщо Ви ФОП на загальній системі оподаткування);
- спрощений бухгалтерський облік;
- спрощена система оподаткування = єдиний податок;
- якщо потрібен ПДВ – можливість бути платником ПДВ за власним бажанням. Можлива реєстрація платником ПДВ водночас при реєстрації ФОП, або відпрацював обсяг, відкрив ПДВ, заплатив ЄП + ПДВ.
Недоліки ФОП:
- обмеження в видах діяльності, обсязі доходу і кількості працівників;
- негативні нюанси роботи ФОП з юридичними особами на загальній системі (платники єдиного податку 2-ї групи мають право продавати товари юридичним особам на загальній системі, але надавати послуги тільки платникам єдиного податку, тому складність і трудомісткість відстеження не тільки системи оподаткування, але і групи платника, провокує підприємство шукати контрагентів під «загальним» статусом);
- розмір податку для платників 1-й і 2-ї груп не залежить від результатів діяльності.
Ризики при роботі через ФОП:
- ступінь відповідальності. Приватний підприємець несе відповідальність перед законом і за своїми борговими зобов’язаннями всім своїм майном.
Вибір ТОВ для ІТ
Легалізувати доходи, офіційно працевлаштувати співробітників, вести повний бухгалтерський облік, а головне показувати замовнику всю серйозність вашої компанії. Одним словом, якщо ви думаєте наперед про майбутнє Вашої компанії, то ваш вибір – ТОВ або товариство з обмеженою відповідальністю.
Оптимальний варіант за таких умов:
- Ви берете участь в тендерах за великі контракти;
- серйозні (великі) клієнти, в тому числі іноземні, яким необхідний «білий» виконавець;
- можливість оплачувати свої витрати в безготівковій формі, тобто ваші контрагенти теж ведуть легальний бізнес і, як мінімум, зареєстровані ФОП;
- у Вас вже налагоджений бізнес, є великий офіс і в ньому працює багато працівників – понад 10, і у кожного обладнано робоче місце (як мінімум стіл, комп’ютер і крісло), а найголовніше, ви плануєте зростати далі і не бажаєте думати про ризики при перевірках.
Переваги ТОВ:
- відповідальність перед кредиторами і державою – тільки в рамках статутного фонду компанії, а він на сьогодні державою не лімітується, тобто хоч 10 грн.;
- збільшення обертів компанії;
- можливість боротися за велику «рибу»;
- підтвердження серйозності компанії і бізнесу на ринку;
Недоліки ТОВ:
- складність з переводом грошей на рахунку в готівку. Найбільшою проблемою в роботі через ТОВ – виведення грошей на витрати. Ні, легальні шляхи звичайно ж є, але власникам бізнесу не хочеться ускладнювати собі життя;
- для виведення грошей у готівкову форму все одно потрібно буде реєструвати ФОП. І тут виникає подвійне оподаткування. Кому це вигідно?
- системний бухгалтерський облік і звітність;
- додаткові витрати на обслуговування бізнесу;
- підвищені вимоги щодо оформлення і ведення кадрової документації;
- і не забуваємо, як тільки чисельність Ваших офіційних найманих співробітників досягне 8 осіб – необхідно працевлаштувати 1 людину з інвалідністю. За невиконання даної квоти – передбачено штраф за кожне робоче місце не зайняте людиною з інвалідністю.
Давайте тепер трохи підсумуємо усі важливі моменти 🙂
Якщо чисто для документів і ви на бізнес-старті, то варто обрати ФОП на єдиному податку. Якщо вашому покупцеві потрібен ПДВ – то ФОП на єдиному податку + ПДВ. Але пам’ятайте, що у ФОП є обмеження за обсягом виручки!
Другий варіант – ТОВ. У зв’язку з відсутністю обов’язкового розміру статутного капіталу, ТОВ дійсно виглядає солідніше для замовника, і відповідальність тільки в розмірах статутного капіталу. Але і тут є купа підводних каменів, пов’язаних з проблемами ускладнення структури бізнесу, бухобліком і звітністю.
Універсального рішення немає, тільки комплексний підхід, комбіновані рішення та дійсно кваліфіковані спеціалісти, що допоможуть вам розібратись з усіма тонкощами.
Тож, якщо у вас залишились питання з вибору ФОП, ТОВ чи потрібна консультація – просто надішліть нам запит натиснувши кнопку нижче.
Хай щастить 😉