
ПДВ на Digital сервіси та послуги
Верховна Рада прийняла закон про удосконалення процедури оподаткування ПДВ, що став популярний під назвою «закон про податок на Google». Проте в реалії він стосуються не лише діджитал-гіганта, але й ряду інших відомих вам компаній. Серед них Facebook, Netflix, Upwork та інші платформи, що пропонують своїм користувачам цифрові послуги.
Окей, але навіщо нам – цей закон про податок на Google?
Головною метою таких нововведень є спроба законодавця врегулювати ринок діджитал-послуг на території України та, звичайно, збільшити кількість податкових надходжень до бюджету.
Кого це торкнеться?
Ключовими суб’єктами, котрих стосується закон, є компанії-нерезиденти, що постачають електронні послуги на територію України, та споживачі цих послуг – фізичні особи та ФОП без статусу платника ПДВ.
Які електронні послуги маються на увазі?
У розумінні закону електронні послуги – це послуги, що надаються через інтернет, автоматизовано, без втручання людини, з можливим застосуванням додатку на будь-яких діджитал-пристроях. До прикладу:
- Надання доступу до відеоматеріалів (підписка на Netflix);
- Надання послуг щодо розміщення реклами;
- Постачання та дистанційне обслуговування ПЗ;
- Надання доступу до комерційних та інших електронних ресурсів.
Чи є якісь винятки?
Перелік таких послуг не є вичерпним, проте закон передбачає випадки, які з них не відносяться до електронних. Зокрема:
- постачання примірників творів у галузі науки, літератури і мистецтва на матеріальних носіях;
- надання консультаційних послуг електронною поштою;
- надання послуг з доступу до інтернету тощо.
Зрозуміло, а що із цим робити?
Компанії-нерезиденти за умови постачання послуг, що підпадають під «електронні» за законом повинні зареєструватися платником ПДВ в Україні (за спрощеною процедурою). Але тут потрібне невелике уточнення: вони лише адмініструватимуть цей податок (стягуватимуть та сплачуватимуть до бюджету), а його безпосереднім платником буде кінцевий споживач.
Розберемо більш реальну ситуацію на прикладі з фриланс-біржею Upwork. З технічної точки зору це – онлайн-майданчик з пошуку роботи й низки програмних продуктів для роботодавців, які хочуть винаймати й керувати віддаленими спеціалістами. Тобто, реєструючись на цій платформі, ви користуєтеся певними послугами, які вона надає. Повертаючись до дефініції електронної послуги за законом, стає зрозумілим, що дана біржа підпадає під суб’єкта реєстрації платником ПДВ в Україні, а відповідно ви, як її користувач, повинні сплачувати 20% податку до бюджету.
Важливий момент – не варто відносити ПДВ до податків на прибуток від користування Upwork та інших онлайн-бірж праці. Тут діють два основних правила:
- якщо Ви зареєстровані як юридична особа або ФОП зі статусом платника ПДВ, то Вам не потрібно сплачувати податок, а лише продовжувати вести стандартний облік своїх ПДВ обов’язків;
- якщо Ви зареєстровані як ФОП (3 група без статусу ПДВ), або користуєтеся платформою як фізична особа, то однозначно підпадаєте під сплату ПДВ за використання діджитал-продукту.
При цьому ви сплачуєте ПДВ лише у тому випадку, якщо користуєтеся платними послугами в рамках виставленого вам рахунку.
Торкнулось це також і рекламодавців. Згідно з законом, Facebook, Google, Instagram тощо надають електронні послуги, зокрема щодо розміщення реклами в інтернеті. У такому випадку ПДВ стягується за купівлю реклами та вираховується з суми, яку ви на неї витратили.
Тобто, можете сміливо додавати до витраченого бюджету ще 20% ПДВ. Повідомлення про цей податок почали надходити ще з 1 грудня 2021 року.
Отож коли будь-який з інтернет-сервісів надішле повідомлення про заповнення податкового профілю, коректно вказуйте інформацію про свою організаційно-правову форму. А якщо бажаєте уникнути нового податкового зобов’язання, радимо отримати статус платника ПДВ, а також перейти з ФОПу з 5% Єдиного податку на 3% Єдиного податку +20% ПДВ. Воно того варте!
Для отримання консультації – залиште запит через форму нижче, Telegram, Viber, Whatsapp.